Lizzy proeft Haarlem- en omstreken

Lizzy proeft in Haarlem (en omstreken) voor jou. Zodat jij alleen de lekkere dingen kunt kiezen.

2015-11-15 15.32.16Vorige week beleefde ik met ons hechte kookclubje een ontspannen middag in Grand Garden in Rotterdam. In dit Chinese restaurant, dat voornamelijk dimsum-gerechten uit de regio Hong Kong serveert, hadden we, omringd door Chinese families, een heerlijk ontspannen middag waarbij we eindeloos kletsten, aten, thee en bier dronken en meerdere glazen drinken omgooiden met de grote draaischijf die in het midden van onze tafel zat en waar alle hapjes op stonden. We aten soep met paksoi en dumplings, loempia’s gevuld met garnalen, hemelse pekingeend, pittige inktvis, vreemde natte deegflapjes met verschillende vullingen, bami met biefstuk, suikercake, kippenvleugels en -tenen (echt? Ja. Echt) en rundermaag (brrr).

Voor mijn zoons was het een uitdagende ervaring. Van de soep met dumplings moest zoon 1 bijna braken, de loempia’s waren het net niet helemaal, de suikercake viel tegen (want klef en raar zoet) en aan de kippentenen of de rundermaag wilden ze niet eens beginnen. En toen was daar de laatste bestelling van de middag: vriendin Phuong bestelde gestoomde sponscake en die maakte alle kippentenen in een keer goed.

En omdat mijn zoons weten dat ik nog wel eens wat wil experimenteren in de keuken, kwam de onvermijdelijke vraag: kan je dat ook eens thuis maken, mahaaam?

2015-11-22 11.02.59Vandaag was dat zover. Het regende, het was koud en ik blijf dan meestal hangen in mijn zondag-stand: een beetje kneuteren in de keuken. En dus maakte ik met mijn zoons in de snelkookpan onze eerste sponscake. Het recept, dat ik hier vond, bleek erg eenvoudig en valt of staat met het goed opkloppen van de eieren met de suiker voordat je de bloem toevoegt. En daarna gaat de Ma Lai Ko, zoals de cake blijkbaar in China heet, voor een half uurtje in een stoommandje in een pan met kokend water. En wat er uit dat mandje kwam, was binnen vijf minuten helemaal op. Ik ga dus zo maar zelf pizza maken want de zondagmiddag is nog lang….

 

Plaats een reactie